Foto: Toolschool.

4 manieren voor media om geld te verdienen

Wat krijg je als je James Cooper, redacteur van Adweek, een panel laat leiden genaamd ‘When it comes to media making money’ met daarin Tom Davis (CMO Forbes), Div Turakhia (Founder & CEO Media.net) en Karin Klein (Founding Partner Bloomberg Beta)? Een paar goede inzichten maar weinig ethiek naar de lezer toe. 

Geld verdienen en ethisch verantwoord bezig zijn, is dan ook niet makkelijk te combineren.

Waarom zou je hoog inzetten op het maken van kwalitatieve content, als je met mindere (populairdere) content een groter publiek bereikt en daardoor meer geld kunt verdienen? Die issue leken de sprekers even aan de kant gezet te hebben. Deze talk ging over geld en dit is hoe je het als medium kunt verdienen.

1. Zet je principes opzij

Dat is natuurlijk niet wat de sprekers letterlijk zeiden, maar het was wel de continue onderliggende laag. Als de intro nog niet duidelijk genoeg was: moraal en ethiek zijn geen beste vriendjes met geld. Voor het produceren van kwaliteit is nu eenmaal geld nodig, zeggen de sprekers. Ze betogen dat het leveren van kwaliteit wel samen moet gaan met het leveren van zaken als branded content. Alleen dan heb je daadwerkelijk de middelen om die gewenste kwaliteit te leveren. Forbes durft, anders dan de in Nederland heersende gedachte, wel ruimte te maken voor commercie.

2. Nodig adverteerders uit om mee om de tafel te gaan

Een methode die Forbes gebruikt, is samen met merken en adverteerders om de tafel gaan. Zo ontwikkelen ze samen plannen voor branded content, die redacteuren van Forbes vervolgens uitwerken voor zo’n adverteerder. Zo vertelt Davis dat Forbes al 130 van dat soort samenwerkingen heeft.

Foto: Toolschool.
Tom Davis tijdens het panel op de Web Summit. Foto Toolschool.

3. Zorg voor advertenties waarop de lezer zit te wachten

Een punt dat gedragen werd door alle drie de sprekers: zorg ervoor dat advertenties aansluiten bij behoeften van het publiek. Die zitten niet te wachten op reclame van Crocks als ze voornamelijk op Van Bommels lopen. Klinkt logisch, en is het ook. Maar hoe weet je nu op wat voor schoenen jouw publiek loopt? Door data van datzelfde publiek te verzamelen en analyseren.

Tom Davis: “We gebruiken big data om ons publiek beter te leren kennen en de juiste content te maken. De data helpt ons meer engagement te krijgen.”

Ook Turakhia is voorstander van het inzetten van data om beter te bepalen wat relevant is voor het publiek. “Het draait om relevantie. Gebruik data om gedrag te analyseren, om content te maken en te publiceren.”

4. Creëer een community

Klein vertelt dat Bloomberg veel ziet in het opbouwen van communities. Zo kun je content beter afstellen op groepen met dezelfde interesses. Op basis daarvan kies je een bepaalde tone of voice en de manier waarop je iets presenteert. Door mensen met dezelfde interesses bij elkaar te brengen en ook te laten bijdragen, zorg je ervoor dat ze meer betrokken zijn.

Karin Klein: “Het gaat erom dat je mensen bereid vindt om te betalen. Ik geloof dat mensen willen betalen voor zaken waar ze om geven.”

Say Something