Technisch directeur Mike Schroepfer op de Centre Stage tijdens de Web Summit. Foto: Toolschool.

Dit kunnen we de komende 10 jaar verwachten van Facebook

Een van de belangrijkste techbedrijven van het moment is, zonder twijfel, Facebook. Begonnen als sociaal netwerk bouwt Facebook nu verder aan een wereld waarin iedereen toegang tot internet heeft en zet het bedrijf doelen voor de komende tien jaar. Op de Web Summit legt de technisch directeur, Mike Schroepfer, de drie focuspunten uit.

“Het is onze missie om de wereld meer open en connected te maken.”


1. Miljarden mensen toegang geven tot het internet

We kunnen gebeurtenissen live meemaken, ook al zijn we er niet fysiek bij aanwezig. Iedereen kan live in HD-kwaliteit uitzenden, vanaf zijn mobiel. Dat is de grote ontwikkeling van de afgelopen jaren, meent Schroepfer. De ontwikkelingen gaan zo snel: we kunnen ons maar moeilijk herinneren dat we geen supercomputer op zak hadden.

Maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Facebook wil 4,4 miljard mensen die geen toegang tot internet hebben een stem geven op het internet, ze onderdeel laten worden van de online wereld. Het techbedrijf bouwt daarom aan drones, een vliegtuig aangedreven op zonne-energie, satellieten en een super snel openbaar wifi-netwerk om mensen van internet te voorzien. (En dat gaat niet altijd goed: hier ontplofte een satelliet bij de lancering).

“Omdat we de technologie willen delen met de wereld, is het openbaar. Bedrijven kunnen samenwerken en dat zorgt voor een enorme kostenbesparing.”

Facebooks ten year plan

2. Artificial intelligence

In 2010 was er een revolutie in hoe computers foto’s konden beoordelen: een computer kon toen zien dat er objecten op een afbeelding staan. De techniek heeft zich in zes jaar tijd zo ontwikkeld dat anno 2016 een computer(!) kan zien wie er op staan en wat er gebeurt in het plaatje. “Zien hoe computers foto’s labelen, maakt mensen enthousiast voor kunstmatige intelligentie”, aldus de technisch directeur.

Schroepfer benadrukt dat kunstmatige intelligentie niet alleen om kennis draait, maar ook om creativiteit. “Kunstmatige intelligentie kan helpen ons kunst te maken.” Facebook heeft in maart een techniek ontwikkeld waarbij je een filter van kunstenaars als Van Gogh over je foto of video kunt leggen. In juni ging dat niet zo snel en kon 1 frame per seconde omgezet worden naar een filter. Amper drie maanden later is het mogelijk om de filters real time te gebruiken.

“Dit is een echte doorbraak: systemen die ervoor zorgen dat filters direct gebruikt kunnen worden op mobiele apparaten.”

AI Facebook

3. Virtual reality

“Waarom is 2016 het jaar waarin virtual reality gaat werken?”, vraagt Schroepfer zich hardop af. Het antwoord geeft hij direct: “we moesten wachten tot de techniek zo ver was.” De techniek van virtual reality kan nu het een gevoel van aanwezigheid kan geven. Het bekende voorbeeld: een VR-bril opzetten, naar beneden kijken en het gevoel krijgen dat je valt. Virtual reality is in staat om jou knikkende knietjes te geven. Dat is leuk (of niet), maar VR is ook functioneel. In Brazilië wordt de techniek ingezet om mensen met een dwarslaesie weer te leren lopen.

De focus van Facebook is, zo legt Schroepfer uit, de hele wereld kennis laten maken met virtual reality. Hun rol daarin: het goedkoper maken en makkelijker te gebruiken. Daarvoor ontwikkelt het techbedrijf hardware als Standalone (een alles-in-een VR-bril) en handcontrollers die werken in virtual reality. Beide producten zijn nog niet op de markt, maar Schroepfer verwacht dat dit ervoor zorgt dat een groot publiek kennis kan maken met VR.

“Sociale virtual reality is de toekomst. Om in contact te staan met mensen van wie je houdt, ook al zijn ze ver weg. Dat is waarom wij, Facebook, enthousiast zijn over VR. Wij zijn enthousiast over de toekomst.”

Say Something